Orbitreki są doskonałymi maszynami do treningu w domowym zaciszu. Jak każdy sprzęt, również i orbitreki bez odpowiedniego zadbania o ich stan, mogą się zepsuć. Niniejszy artykuł przybliży
szczegóły konserwacji maszyny w warunkach domowych.
Po pierwsze już przed samym rozpoczęciem treningu należy sprawdzić czy maszyna jest odpowiednio wypoziomowana, gdyż przechył może przyśpieszać zużywanie się niektórych elementów
orbitreka oraz stwarza zagrożenie upadku dla osoby ćwiczącej. Podczas samego treningu, orbitrek może również wydawać z siebie niechciane dźwięki ( piszczenie, trzeszczenie).
Co jakiś czas należy sprawdzać śruby mocujące maszynę, czy nie poluzowały się w trakcie użytkowania. Jeżeli jest wyczuwalny luz należy je podokręcać.
UWAGA: Śruby w głównej kolumnie lubią się luzować!
Kolejnym elementem, który sprawdzamy są baterie/kable przy komputerze/wyświetlaczu orbitreka. Jeżeli cyfry lub litery są niewyraźne to możliwe, że baterie są bliskie wyczerpania albo doszło do
poluzowania kabli.
Ostatnim elementem jest opór orbitreka. W przypadku modeli z ustawianiem siły oporu za pomocą pokrętła i linki, należy ocenić czy linka jest odpowiednio ustawiona i czy nie wytarła (spadła) się
podczas użytkowania maszyny. Jeżeli posiadamy orbitrek z ustawianiem oporu za pomocą komputera, należy sprawdzić czy kable dochodzące do elementów generujących opór są sprawne i nie posiadają
oznak uszkodzeń.
Powyższe czynności serwisowe można wykonywać w domu aczkolwiek w przypadku wystąpienia problemów z elektroniką orbitreka zalecane jest oddanie maszyny do serwisu dysponującego odpowiednimi
częściami zamiennymi do maszyny. Przegląd orbitreka przeprowadzamy wprost proporcjonalnie do częstotliwości użytkowania go. Im więcej trenujemy tym częściej należy robić przegląd z racji
szybszego zużywania się części ruchomych, dzięki temu zadbamy o bezpieczeństwo treningu i wydłużymy żywotność naszej maszyny.
Większość maszyn, zwłaszcza z tylnym napędem nie potrzebuje dodatkowego smarowania elementów ruchomych. Przy orbitrekach przednionapędowych należy pamiętać o smarowaniu prowadnic ślizgowych-smar powinien być dodany do maszyny.